استاد و محقق دانشگاه با بیان اینکه اثر بی هویت مانند کلمه بیگانه است و افراد نمیتوانند با این اثر ارتباط برقرار کنند بر ضرورت برقراری ارتباط میان آثار معماری با افراد و مجموعه شهر تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی نظام مهندسی ساختمان استان مازندران مهدی حجت در همایش ملی روز معمار که چهارم اردیبهشت ماه در مازندران برگزار شد، اظهار کرد: هویت امری است که بین احراز کننده و اثر نسبت و رابطه برقرار کند.
وی بیان داشت: اثر زمانی هویت مندتر می شود که با مخاطب خودش ارتباط بیشتری برقرار کند و اگر با معماری ارتباط برقرار کنیم باید آن چیزی را که طراحی می کنم دارای سابقه باشد.
این استاد دانشگاه در حوزه معماری خاطر نشان کرد: اثر بی هویت وقتی وارد یک مجموعه شود مانند یک کلمه بیگانه است و افراد نمیتوانند با این اثر ارتباط برقرار کنند.
حجت بیان داشت: وقتی یک ساختمان که ارتباطی با افراد و مجموعه شهر ایجاد نمی کند، تاثیرات سوئی بر جامعه میگذارد.
وی با اشاره به اثرات بعد زمان و مکان در طراحی اظهار داشت : مطمئنا زمان برخی تغییرات را با خودش به همراه دارد ولی باید این تغییرات به مرور و همراه با دغدغههای جامعه باشد.
این استاد دانشگاه بیان داشت: مقابله با تغییرات بدون ضابطه امکان پذیر نیست و عدهای در برابر تغییرات مقاومت میکنند و گروهی هم اعتقاد دارند که معماری حال حاضر را به طور کلی رها کرده و پیگر طراحی جدیدی هستند، همین دو موضوع باعث میشود که نسبت هویتی به خوبی ایجاد نشود.
حجت راهکار رفع این دو مشکل را طراحی معماری که بتواند به اندازه ضرورت از امکانات موجود استفاده کرده ولی به صورت کلی گذشته را فراموش نکند عنوان کرد و اظهار داشت: معماری نباید طوری باشد که بی هویت به نظر رسیده و مخاطبان ما هیچ نسبت و رابطه ای با آن برقرار نکنند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که معماران باید مراقب باشند که آثار آنها در جامعه غریبه نباشد، احساس دوستی و رفاقت بین مخاطبان ما با اثر باید ایجاد شود و البته ذکر این نکته هم ضروری است که در طول زمان این موضوع تغییر میکند.
وی با اعلام اینکه نگاه ما به معماری خودمان از اواسط دوره قاجار به قبل معماری سنتی است، افزود: آیا معماری دوره سلجوقی مثل معماری دور صفوی است چه طوری به هر دو میگویم سنتی، سنت امر ثابتی نیست، سنت تقابل با نسل ندارد، سنت در حال تحول است ولی از اصول خاصی پیروی میکند.
حجت، اضافه کرد: معماری ایرانی از دوره سلجوقی، صفوی و ساسانیان و حتی هخامنشی یک پیوست ثابتی دارد و به عنوان معماری ایرانی تلقی میشود، وحدت و عناصر ثابتی دراین معماری وجود دارد.
وی با اعلام اینکه بحث زیبائی هم یکی از دغدغههای این حوزه است، افزود:اگر زیبائی معماری فقط در حد بصری خلاصه شود در واقع سطح معماری را پایین آوردیم،زیبائی به تنها کافی نیست، یک واحد سازه هم زیبائی ظاهری و باطنی باید داشته باشد.
دکتر حجت تاکید کرد: زیبائی معماری منحصر به یک مقوله نیست، تنها نباید در بحث بصری خلاصه شود،زیبائی باطنی ما در حوزه معماری هم باید راضی کننده باشد،زیبائی معماری نباید با زیبائیها نقاشی، تصاویر و مجسه مقایسه شود،معماری رابطهای با مجسمه ندارد.
وی بیان داشت: زیبائی معماری باید به صورت باطنی درک شود،اگر با تمام هواس زیبائی معماری درک شد قابل تقدیر است، به این دلیل که اثر معماری محل شکل دادن به زندگی است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه موضوع علم معماری در نگاه عام شکل ساختمان است، افزود: همین برداشت اشتباه باعث میشود که دانشجویان فقط به شکل ظاهری در ساخت و ساز توجه کنند،این درحالی است که موضوع علم معماری شکل زندگی انسان است که به وسیله شکل ساختمان تحقق پیدا می کند.
وی بیان داشت: در معماری ضرورتهای زندگی و نیازها باید در کنار زیبائی مورد توجه قرار گیرد.
حجت خاطر نشان کرد: شکل ساختمان وسیله ای برای رسیدن به شکل زندگی انسان است، شکل ساختمان هدف معماری نیست، معماری وسیله ای است برای تامین نوع زندگی است.
وی اضافه کرد: مسئولیت معمار در ایجاد زندگی در همه مقیاس است،به این دلیل که مرتب در این فضا در حال حرکت هستیم،همه نیازهای زندگی انسانی در معماری باید مورد توجه قرار گیرد و معماری در همه لحظات زندگی انسان اثر می گذارد.
این استاد دانشگاه بیان داشت: ما به اندازه ای که فرزند خانواده خویش باشیم فرزند خانههای خودمان نیز هستیم،در سمینار مدرسه گفتم مدرسه هم خود معملم است فضای مدرسه هم در تربیت دانش آموزان اثر گذار است.
وی یادآور شد: یکی از دلائلی که افراد غیر متخصص در حوزه ساخت و ساز از افراد کاردان موفق تر بودند فقط توجه به شکل ظاهری در ساختمان ها بود.
حجت خاطر نشان کرد: معماران مسئولیت سنگینی در برابر جامعه دارند، معماران انسان های اثر گذار در سطح جامعه هستند ولی نقش و اثر گذاری ما بسیار کم رنگ شده و عده ای افراد سرمایه دار در این حوزه ورود پیدا کرده و این رشته را به سخره گرفتند.